2015/11/04
  •  
  •  

Ekonomichef till Bergsgruppen

(Text från rekryteringsbolaget Level Recruitment)

Företaget

Bergsgruppen är moderbolag och samlingsnamn för Södermanlands största, privata bolagsgrupp inom byggbranschen. Med stort hantverkskunnande och anor från 1908 är vi totalt ca 130 medarbetare och omsätter ca 250 MSEK. Verksamheten innefattar ROT-entreprenader genom olika specialiserade företag samt nyproduktion och fastighetsutveckling inom Nyköpings- och Stockholmsregionen. I bolagsgruppen ingår Rydbergs Bygg, Kempes, Nilson & Son, Bergs Fastigheter, TCI och Svärdsklova Skärgårdsdestination.

Arbetsuppgifter och tjänsten

Redan 1908 grundades det äldsta bolaget inom Bergsgruppen och idag är de sex bolag under samma tak, med huvudkontor i Nyköping och avdelningskontor i Stockholm. Det är en organisation som tror att kommunikation, effektivisering och modernt ledarskap kommer att vara det som skiljer dem från andra företag i framtiden.

Företaget präglas av entreprenörskap, eget ansvar och starkt engagemang. De värdesätter tydlig kommunikation och prestigelöshet. Likt många andra entreprenadbolag vill de också växa med tiden. Dock har de ett annorlunda synsätt: de skaffar duktiga medarbetare först, sedan hittar de kunderna. De förstår vikten av en tydlig företagskultur och är övertygade om att det är människorna som är anledningen till trivsel och framgång.

Arbetsuppgifter och Tjänsten
Som ekonomichef hos Bergsgruppen kommer du att ansvara för den ekonomiska administrationen i företagskoncernen och stötta affärsområdeschefer i uppföljning och analys. Då flera av Bergsgruppens bolag är rörelsedrivande, med projektinriktad verksamhet, ligger mycket stort fokus på projektredovisning och lönsamhetskrav.

På ekonomiavdelningen arbetar idag fem personer för vilka du kommer att ha ett fullt personalansvar. Ekonomiavdelningen är en väl fungerande enhet idag där redovisningsansvarig, controller och ekonomiassistenter sköter det dagliga löpande arbetet. Större delen av din tid som ekonomichef kommer att ligga i att stötta, motivera, följa upp och leda medarbetarna. I din roll som ekonomichef kommer du även att ha ett övergripande ansvar för personaladministrationen i företaget. Ekonomichefen ingår i ledningsgruppen för bolagsgruppen och rapporterar till VD.

I rollen som ekonomichef ingår bland annat att:

• upprätta årsbokslut för bolagsgruppen
• upprätta budget och prognos för moder- och dotterbolag
• ansvara för den löpande bokföringen, kvartalsrapporter och avstämningar
• stötta affärsområdeschefer i analyser och utveckling av uppföljningsmetoder
• arbeta med projektuppföljning
• aktivt delta i ledningsgruppsarbete för hela bolagsgruppen
• driva effektiviseringsåtgärder
• ta ett övergripande ansvar för löner, pensioner, försäkringar m.m.

Erfarenhet, utbildning och person

Till den här rollen söker vi dig som har minst en ekonomisk utbildning på högskolenivå och har arbetat med att leda en ekonomiavdelning, med personalansvar, under minst 3 år. För att känna dig trygg i ditt ansvar för de ekonomiska delarna bör du ha god erfarenhet av balans- och resultaträkning, likviditetsfrågor och bokslut. Vid komplexa frågor inom t.ex. skatteproblematik eller redovisningstekniska delar finns dock möjlighet att anlita externa konsulter som stöttning.

I den här rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har goda kunskaper inom redovisning och som dessutom har en stor affärsmässig inställning. För att lyckas i rollen behöver du ha en god samarbetsförmåga. Vidare tror vi att du är noggrann, systematisk och drivs av att medverka till en effektiv affär.

Du har körkort med minst B-behörighet.

Låter det intressant? Kontakta oss!

Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Bergsgruppen med Level Recruitment. Vänligen sök tjänsten via www.levelrecruitment.se och klicka på ”Lediga jobb”. Vid frågor om tjänsten, vänligen kontakta Åsa Nygårds på 08-120 50 424. Urvalet av ansökningar sker löpande.
Välkommen in med din ansökan!